Do říčky Kamenice v Národním parku České Švýcarsko dnes vyplulo devět tisíc malých lososů obecných. Společnými silami je vypustili zaměstnanci správy národního parku, rybáři, dobrovolníci, ale také adoptivní rodiče z programu Návrat lososů, jehož cílem je zapojit do reintrodukčního programu dříve vyhubené populace labských lososů také veřejnost. Novinkou v letošním roce je nový hlavní firemní partner projektu, kterým je od října velkoobchodní společnost MAKRO Cash & Carry ČR.
“Aby se lososi mohli do našich vod vrátit, musí být návratové projekty zajištěny nejen finančně. Lososi potřebují především podporu veřejnosti a silná partnerství, aby dlouhodobé úsilí o jejich navrácení mělo naději na úspěch,” říká Pavel Benda, ředitel Správy národního parku České Švýcarsko.
„Jsme hrdí, že se na projektu Návrat lososů můžeme podílet. Je totiž plně v souladu s naší firemní filosofií. Umožní nám nejen spolupracovat na reintrodukci tohoto druhu, ale také blíže lososa poznat. Informace o lososech a projektu chceme sdílet také s našimi zákazníky a tím podpořit růst komunity, která se do projektu zapojuje,“ říká Romana Nýdrle, ředitelka korporátní komunikace makro.
Program Návrat lososů je zaměřený na šíření povědomí o problematice navracení vyhubených druhů do naší přírody. Veřejnost se do reintrodukce může zapojit například adopcí malých lososů prostřednictvím dárcovské SMS, kteří na podzim jsou vypuštěni do přírody. Adoptivní rodiče mají také možnost se vypouštění aktivně účastnit. Aktuální informace o možnostech zapojení do projektu veřejnost najde na internetové stránce www.navratlososu.cz nebo na profilu www.facebook.com/navratlososu.
Losos obecný je tažnou rybou, která byla v Česku vyhubena kvůli stavbě příčných překážek na vodních tocích a vysoké míře znečištění řek. Snahy o návrat těchto pozoruhodných ryb probíhají od roku 1998. První dospělci se do Kamenice vrátili v roce 2002. Aby program byl úspěšný, musí pokračovat do doby, než navracející se lososi budou schopni založit novou generaci bez pomoci člověka.
Jak adoptovat lososa?
Lidé mohou lososa adoptovat zasláním krátké textové zprávy ve tvaru DMS(mezera)NAVRATLOSOSU na číslo 87 777. Cena dárcovské SMS je 30 Kč, projekt Návrat lososů obdrží 28,50 Kč. Adoptivní rodiče mohou lososy adoptovat také celoročně, zasláním SMS ve tvaru DMS(mezera)ROK(mezera)NAVRATLOSOSUna číslo87 777. V takovém případě bude dárci po dobu jednoho roku každý měsíc odečtena částka 30 Kč, projekt Návrat lososů obdrží dvanáctkrát 28,50 Kč. Bližší informace o DMS sbírkách na www.darcovskasms.cz.
Tomáš Salov
tiskový mluvčí
+420 737 276 865
METRO / MAKRO Cash & Carry provozuje více než 750 samoobslužných velkoobchodů ve 28 zemích. Společnost celosvětově zaměstnává přibližně 110 000 lidí a za fiskální rok 2012/2013 dosáhla prodejů v celkové výši 32 miliard EUR. METRO Cash & Carry tvoří prodejní divizi skupiny METRO GROUP, která je jednou z největších mezinárodních retailových společností. Za fiskální rok 2012/2013 dosáhl její obrat 66 miliard EUR. Společnost působí v 32 zemích, má 265 000 zaměstnanců a provozuje zhruba 2 200 obchodů. Výkon skupiny METRO GROUP je založen na síle obchodních značek, které působí nezávisle ve vlastních tržních segmentech: METRO/MAKRO Cash & Carry Cash & Carry jako světový lídr v oblasti samoobslužných velkoobchodů, Real mezi hypermarkety, Media Markt a Saturn jako evropský lídr v oblasti prodeje spotřební elektroniky, a Galeria Kaufhof v segmentu obchodních domů.