Dle průzkumu skupiny METRO Group provedeného v 10 zemích světa jsou nezávislí podnikatelé nedocenění. Myslí si to 69 % podnikatelů. To je také jeden z důvodů, proč se METRO (v České republice makro) snaží upozornit na jejich nepostradatelnou roli pro ekonomiku i společnost a vyhlásilo 2. říjnové úterý Dnem soukromého podnikání. Letos 10. října proběhl již druhý ročník této akce jako poděkování malým podnikatelům za každodenní práci. V České republice se projektu zúčastnilo rekordních 2 573 podniků. Ve všech dvaceti pěti zemích, kde je makro/METRO zastoupeno, se zapojilo více než 100 000 podnikatelů.
Masna, pekařství, restaurace, kadeřnictví nebo autoservis, to jsou malí podnikatelé, bez kterých se málokdo obejde. Z průzkumu ale vyplývá, že se cítí nedocenění, a potvrzuje to 76 % dotázaných českých podnikatelů. Nižší uznání vnímají podnikatelé jen ve Francii a v Portugalsku. Nejlépe jsou na tom v Nizozemí.
Česká veřejnost je přitom místním obchodníkům nakloněna a necelá třetina (29 %) uvádí, že jim dává přednost před velkými řetězci. A to i přesto, že nabídku řetězců hodnotí zpravidla jako srovnatelně kvalitní a cenově výhodnější. Malé podniky zákazníci vyzdvihují především kvůli zajímavým produktům, osobnímu přístupu a přátelským vztahům. Pro 39 % Čechů je důležité, že nakupují u lidí, které znají. Posílení vztahů se zákazníky je také jeden z cílů Dne soukromého podnikání. „Jsme podnikatelům opravdu blízko a vidíme, kolik úsilí stojí za každou prodejnou či restaurací. Den soukromého podnikání je pro nás skvělá příležitost vyjádřit své uznání nahlas,“ vysvětluje Guillaume Chêne, výkonný ředitel makro ČR a METRO SR.
Čeští podnikatelé podle vlastního hodnocení intenzivně pracují v průměru 7,3 hodiny denně, což je o téměř hodinu více, než je český průměr (6,4 hodiny). Přesto sami svou práci hodnotí pozitivně. Cení si především volnosti, kterou jim podnikání přináší. Líbí se jim také být svým vlastním šéfem (63 %), a to mnohem více než podnikatelům z ostatních zemí kromě Ruska. Raději se věnují svému vlastnímu byznysu (41 %), než aby pracovali jako zaměstnanci. A v neposlední řadě 30 % podnikatelů uvedlo, že se jejich koníček stal jejich zdrojem obživy, což je nejvíce ze všech zúčastněných zemí.
Podnikatelé v České republice si nemyslí, že stát nabízí dostatečnou podporu pro nezávislé podnikání (85 %) a ke stejnému závěru došla také veřejnost (74 %). Češi vnímají jako klíčový problém pro začátek podnikání zajištění financování, ekonomickou situaci a také vysokou byrokratickou zátěž. Přesto 34 % z nich uvedlo, že by si rádi v budoucnu zkusili vedení vlastního byznysu. Čeští podnikatelé sami považují za negativní především vysokou nejistotu týkající se budoucích příjmů (41 %), ekonomickou situaci (35 %), méně dovolené (28 %), ale i vysokou administrativní a daňovou zátěž (21 %). Celých 34 % podnikatelů považuje za rizikovou i aktuální politickou situaci a její vývoj. To je nejvíce ze zkoumaných zemí. Tuto obavu akcentují i respondenti v Itálii (32 %), Turecku (32 %) a Rumunsku (28 %).