Podniky kvůli špatným recenzím ztrácí téměř dvě třetiny hostů

7. října 2019

U příležitosti Dne soukromého podnikání představila společnost makro výsledky třetího ročníku reprezentativní mezinárodní studie. Ta se zaměřila na nejdůležitější kritéria, která zajímají zákazníky při výběru nezávislých podniků ze segmentu hotelů, restaurací a kaváren. Společnost makro za podpory Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR již čtvrtým rokem pořádá Den soukromého podnikání, ten letos připadá na 8. října. Snaží se tak zvýšit povědomí o malých a středních firmách a propojit drobné živnostníky s jejich zákazníky a komunitami.

Ať už se jedná o italskou restauraci od vedle nebo blízký útulný penzion, výsledek je stejný: svou různorodostí obohacují lokální drobné podniky lidem život, což potvrdilo 35 % dotázaných spotřebitelů. Pro 42 % respondentů je lokálnost dokonce nejdůležitějším důvodem, proč upřednostnit nákup produktů a služeb právě u drobných živnostníků před velkými řetězci.

Využití lokálních zdrojů je také čím dál tím důležitější i pro samotné podnikatele. Potvrzuje to cukrářka Kateřina Kolbová. „Svůj blog jsem založila asi před třemi lety. Mým cílem bylo mimo jiné ukázat lidem, co mé výrobky obsahují a s jakými surovinami pracuji. Že používám vejce od slepic, které mají hezký život ve volném výběhu, máslo od regionálních výrobců, ovoce od místních farmářů, vysoce kvalitní čokolády a podobně,“ říká podnikatelka, která vyrábí dorty a dezerty pod značkou Lady Baker.

Podle průzkumu jsou pro rozhodování o nákupu důležitá také udržitelná opatření daného podniku, velkou váhu jim přikládá 37 % dotázaných. Češi si dále váží individuálního přístupu, který jim drobné podniky přináší. Téměř každý čtvrtý respondent uvedl, že by mu chyběl osobní přístup (22 %) v případě, že by se počet malých a středních podniků v jejich okolí snížil. Ještě většímu množství dotázaných by pak chyběla kvalita produktů a služeb (46 %) a nabídka jedinečných produktů (52 %).

Online prezentace je zásadní pro úspěch restaurací a kaváren

Výsledky průzkumu společnosti makro dále ukazují, že při plánování speciálního oběda či večeře zákazníci kladou velký důraz na to, zda jimi vybraná restaurace v minulosti měla nějaké negativní recenze na internetu. Pokud ano, téměř dvě třetiny zákazníků (60 %) by restauraci kvůli tomu nenavštívily. Obecně i nadále platí, že online prezentace je důležitým faktorem v zákaznickém rozhodování. Skoro třetina (31 %) respondentů by například nešla do restaurace, která nemá své menu umístěné na webových stránkách.

Pro zjednodušení online propagace jednotlivých firem nabízí makro od letošního roku podnikatelům ze segmentu hotelnictví a gastronomie vlastní platformu digitálních nástrojů DISH. Podnikatelé si jednoduše mohou vytvořit vlastní webové stránky včetně rezervačního systému a vyjít tak svým zákazníkům vstříc.

Mezi podnikateli panuje optimismus

Výsledky studie společnosti makro také ukazují, že mezi českými drobnými živnostníky převládá optimismus. Celkem 92 % v dotazníku uvedlo, že by se svým podnikáním klidně začali znovu. Vyhovuje jim například, že jsou sami sobě šéfem a že mohou dělat práci, pro kterou jsou opravdu zapálení. Zároveň ale dodávají, že podnikání s sebou přináší i určité problémy jako je strach z nejistého výdělku, boj o nové zákazníky a vysoké daně. Další velkou výzvou posledních let je také nedostatek zkušených pracovníků, což potvrzuje polovina dotázaných podnikatelů.

METRO, mezinárodní velkoobchodní lídr, se specializuje na prodej potravinářského
a nepotravinářského sortimentu. Zaměřuje se na potřeby hotelů, restaurací a stravovacích zařízení (HoReCa) i nezávislých obchodníků. METRO má po celém světě 16 milionů zákazníků, kteří si mohou vybrat, zda budou zboží nakupovat v jednom z velkoformátových obchodů nebo online. Při objednávce zboží online si mohou své nákupy vyzvednout v obchodě nebo nechat doručit. METRO využívá digitálních řešení, čímž podporuje konkurenceschopnost podnikatelů a přispívá tak ke kulturní rozmanitosti v oblasti pohostinství
a maloobchodu. Klíčovým pilířem podnikání společnosti METRO je udržitelnost, kde podle indexu Dow Jones zastupuje pozici evropského lídra.

METRO/MAKRO Cash & Carry je zastoupeno ve 34 zemích a zaměstnává více než 100 000 lidí. Ve finančním roce 2018/19 dosáhla společnost METRO obratu 27,1 miliardy EUR. V říjnu 2019 podepsala společnost METRO AG dohodu o prodeji většinového podílu v čínské společnosti METRO. V září 2018 zahájila společnost METRO proces odprodeje potravinového maloobchodního řetězce Real se svými 34 000 zaměstnanci. Více informací naleznete na www.metroag.de.

Pro více informací kontaktujte:

Martina Suková

FleishmanHillard
tel.: +420 606 185 593
e-mail: sukova@fleishman.com

Romana Nýdrle

Ředitelka korporátní komunikace MAKRO Cash & Carry
tel.: +420 251 111 112
e-mail: romana.nydrle@makro.cz


www.makro.cz, www.facebook.com/makro.cz, www.twitter.com/makrocr


Tisková zpráva ke stažení