O Velikonocích si Češi rádi dopřávají bohaté hody. Prodeje potravin rostou o čtvrtinu, masa se sní dokonce více než na Štědrý den.
18. března 2022
Po dvou letech ovlivněných koronavirovými opatřeními se Češi letos znovu připravují na plnohodnotné velikonoční svátky. Kromě řady zvyků i tradic si budou moci lidé opět naplno vychutnat také sváteční hody, ať už jsou zvyklí si dobré jídlo a pití dopřát ve společnosti svých blízkých doma, nebo v restauraci. Podle dat velkoobchodního řetězce makro ČR obecně platí, že v týdnu před Velikonocemi rostou tržby z prodeje potravin až o ¼ ve srovnání s běžným provozem. Masa se dokonce prodá víc než před Štědrým dnem. Kromě toho lidé na Velikonoce ve velkém kupují také vejce, alkohol či cukrovinky a sladké pečivo, jako jsou například tradiční mazance.
Velikonoční nákupní vlna potravin začíná v obchodech zhruba týden před svátky jara. „Lidé na Velikonoce nakupují dražší a pestřejší sortiment masa a vybírají si i druhy, které se v jejich nákupním košíku obvykle neobjevují, například mladá masa, jako jehněčí či telecí,“ říká František Diepold, jenž v makro ČR odpovídá za nákup a prodej masa.
Významný podíl na prodejích má také drůbež, která celkově tvoří 36,5 % prodejů všeho masa v řetězci makro. Jen na kuřecí maso, jež se o Velikonocích připravuje tradičně s nádivkou, připadá 28,5 % celkových prodejů. Data makro ČR dále ukazují na jasnou převahu prodeje chlazeného kuřecího masa (85 %), zbylých 15 % je pak mražené kuřecí. „K dostání je drůbež převážně českého původu z různých chovů včetně lokálních farem. Zájem o farmářská kuřata přitom stále roste. Důvodem je zejména vyšší kvalita masa, která se projevuje na chuti,“ popisuje Diepold a dodává, že například na Farmě Vilímovský, se kterou makro spolupracuje od roku 2016, žijí kuřata zhruba o polovinu déle než v běžném velkochovu. „Klasické kuře ve velkochovu jde na porážku ve věku 28-35 dní, na farmě Vilímovský žijí kuřata 52-55 dní a jsou krmena speciálně vyvinutou krmnou směsí s vyšším podílem kukuřice. V makro ČR z této farmy odebíráme nejen veškerou produkci kuřat, jež činí 3 000 až 3 500 kusů na turnus, ale především hovězí maso, na které se farmář pan Vilímovský specializuje,“ uvádí.
Zajímavá situace nastává na Velikonoce také v sortimentu vajec. Jejich prodeje sice v porovnání s běžnými dny rostou, ale paradoxně nedosahují předvánočních úrovní. Celoroční poptávka po vejcích vrcholí v prosinci, kdy lidé nakoupí 1,5 – 2krát více vajec než před Velikonocemi, a to z důvodu pečení. Naopak od dubna do října je poptávka menší, protože část lidí má v tomto období přístup k vajíčkům z domácích chovů, a tak je nemusí kupovat. „Zhruba 80 % vajíček na regálech českých obchodů pochází z Česka, zbylých 20 % je dovoz, hlavně z Polska. Spolupracujeme především s velkochovateli, jelikož jenom oni jsou nám schopni zajistit stále dodávky v průběhu roku. Přesto pravidelně zařazujeme do sortimentu i vejce od regionálních farmářů, kteří se soustředí na ekologické chovy,“ doplňuje Martin Čivrný, manažer udržitelnosti makro.
Specialisté makro ČR letos očekávají také nárůst velikonoční poptávky po alkoholu a cukrovinkách. Právě alkohol byl v průběhu posledních dvou covidových let zasažen z tradičních velikonočních kategorií spojených s koledou nejvíce. Loni se kvůli omezeným možnostem setkávání a uzavřeným restauracím jeho prodeje v období svátků jara propadly v porovnání s rokem 2019 o 35 %. Prodej cukrovinek pak byl ve srovnání s obdobím před pandemií nižší o téměř čtvrtinu.
METRO, mezinárodní velkoobchodní lídr, se specializuje na prodej potravinářského a nepotravinářského sortimentu. Zaměřuje se na potřeby hotelů, restaurací a stravovacích zařízení (HoReCa) i nezávislých obchodníků. METRO má po celém světě 17 milionů zákazníků, kteří si mohou vybrat, zda budou zboží nakupovat v jednom z velkoformátových obchodů nebo online. Při objednávce zboží online si mohou své nákupy vyzvednout v obchodě nebo nechat doručit. METRO využívá digitálních řešení, čímž podporuje konkurenceschopnost podnikatelů a přispívá tak ke kulturní rozmanitosti v oblasti pohostinství a maloobchodu. Klíčovým pilířem podnikání společnosti METRO je udržitelnost. To dokazuje také zařazení do indexu Dow Jones nepřetržitě 8 let.
METRO/makro je zastoupeno ve více než 30 zemích a celosvětově zaměstnává více než 95 000 lidí. Ve finančním roce 2020/21 dosáhla společnost METRO obratu 24,8 miliardy EUR. Více informací naleznete na www.metroag.de