Každodenní
realita českých restaurací a jídelen zahrnuje často až desítky různých pokrmů.
Většinu z nich s masem, které je potřeba včas objednat, zpracovat a
připravit. Zajistit pestrou nabídku za rozumnou cenu, zohlednit specifika, jež
gastroprovozy mají, a v případě potřeby dokonce připravit šéfkuchaři maso
přímo na míru, vyžaduje zkušenosti a špičkové zázemí. V Kozomíně, kde má
svůj závod na zpracování masa velkoobchod makro ČR, to dokážou. Ročně zpracují
milion kilogramů vepřového, hovězího či telecího masa. Navíc pořád přicházejí s novinkami.
Letos například se stařeným hovězím, jež zraje nejméně 28 dnů ve speciální
komoře pro co nejlepší chuť.
Čím dál širší paletu různých druhů a úprav masa si v Česku
žádají nejen domácnosti, ale také restaurace a další gastronomická zařízení.
Speciálně jejich potřebám, jež se od přípravy jídla doma často zásadně liší,
vychází vstříc makro ČR. Jeho projekt vlastní výroby a zpracování masa s vysokou
přidanou hodnotou představuje unikátní řešení i ve středoevropském měřítku. „Moderní
vysoce automatizované distribuční centrum se zpracovatelským závodem v Kozomíně
jsme otevírali před pěti lety. Letos v něm za pečlivé kontroly standardů
kvality zpracujeme za rok přes milion kilogramů masa od certifikovaných a
prověřených dodavatelů z České republiky a Evropské unie,“ říká vedoucí
komunikace makro ČR Martin Čivrný.
Kromě kvalitního masa za rozumnou cenu zvyšuje přidanou
hodnotu pro restaurace především čerstvost a způsob jeho zpracování. Ten makro
ČR v Kozomíně přizpůsobuje tomu, jak kuchaři v gastroprovozech
maso obvykle využívají. Kostky, plátky, nudličky, jež jsou základem klasické
české kuchyně, nabízí makro zpravidla volně ložené v červených přepravkách
pro rychlou a snadnou manipulaci. V nabídce jsou ale také speciální řezy, burgery
na festivaly či kalibrované plátky o hmotnosti 70 až 300 gramů po 10 až 50
kusech tak, aby se kuchaři nemuseli zdržovat vybalováním, krájením a vážením
jednotlivých porcí. „Maso je dodáváno ke zpracování ihned po bourání, velmi
rychle se pak dostává i k zákazníkům – volně ložené maso ráno přímo na
prodejně či prostřednictvím obchodního zástupce objednají a následující den jim
ho zavezeme přímo do provozovny, nebo ho budou mít v úseku masa
k osobnímu vyzvednutí,“ říká Roman Souček, který v Kozomíně
řídí masnou výrobu.
Stařené hovězí pro ještě lepší chuť
Novinku v sortimentu pak představuje špička mezi českými
masy – hovězí stařené po dobu nejméně 28 dní metodou suchého zrání (dry aged).
Maso zraje na speciálních nerezových regálech v uzavřené komoře s přesně
definovanou teplotou a vlhkostí vzduchu. Výsledkem jsou křehčí a šťavnatější
steakové řezy, u nichž lépe vynikne jejich přirozená chuť. Pro staření se
využívá výhradně maso z krávy, protože je více prorostlé tukem a tuk je
nositelem chuti. Stařené hovězí maso je navíc vždy českého původu.
„Pro zákazníky máme dvě varianty řešení. Na prodejnách mají k
dispozici klasické steakové řezy jako Porterhouse, T-bone nebo roštěnou s
kostí. Pro zákazníky z řad restaurací, kteří si chtějí maso zpracovat sami,
staříme v Kozomíně na objednávku celá hovězí záda o hmotnosti 25 až 30
kilogramů,“ popisuje Tereza Srncová, nákupčí čerstvého masa.
Stařené maso podle ní restaurace často objednávají přímo pro konkrétní
příležitosti tak, aby od vyjmutí ze stařicí komory po dodání zákazníkovi uplynula
co nejkratší doba. „Dodání zboží na čas je u stařeného masa mimořádně
důležité. Stařené maso je velmi citlivé na teplotu a manipulaci. Absolutně zásadní
je udržet teplotní řetězec s co nejmenšími výkyvy teploty, aby se zachovala
maximální kvalita masa,“ vysvětluje Jan Jiruška, manažer kvality
distribučního centra Kozomín a výroby masa.
Vlastní značky a moderní řezy z vepřového
Kromě exkluzivního stařeného hovězího masa či volně loženého
sortimentu makro v Kozomíně zpracovává maso na jednotlivé koncové produkty
také pro své dvě vlastní značky – METRO Chef a Cech Kozomín. Zatímco Cech
Kozomín je především lokální značka, pod METRO Chef zákazníci najdou moderní
řezy z vepřového masa s nejpřísnějšími požadavky na původ a kvalitu
masa. „Zákazníky chceme inspirovat a přinášet naší širokou nabídkou jejich
podniku přidanou hodnotu. Naším cílem je, aby mohli hostům nabídnout nejen tradiční
krkovici, ale i něco nového – například speciální moderní řezy vepřového masa
jako Texas, Scapula, Tom & Jerry, ale také Ossobuco, vepřové ramínko či
květovou špičku s kůží,“ říká Srncová.
Nově najdou zákazníci v nabídce z Kozomína také
hovězí tatarák ve formě již připravených 200g puků ve speciálním skin balení. Chybět
nemůže ani široká nabídka pro grilování. Vedle burgerů různých velikostí a pěti druhů
klobás jde také o nakládaná masa s pěti druhy suchých marinád vyvinutých
vlastními silami. „Naše marinády jsou unikátní tím, že jako základ
nepoužíváme olej, ale suché koření dodávající chuť. Do plátků chuť dostáváme
masírováním, na rozdíl od olejových marinád, kde se musí čekat, až se časem vstřebají.
Suché marinády navíc nekapou do grilu a skvěle chutnají. Jednotlivé příchutě jsme
testovali s našimi zaměstnanci a na základě ankety vybírali jen ty
nejlepší,“ doplňuje Souček s tím, že
letos v létě v Kozomíně pozorují zvýšený nárůst poptávky po volně
loženém masu, kdy provozovatel pravidelně objednává takové množství, které
dokáže vždy čerstvě zpracovat. Nemusí pak rozbalovat malá balení, plýtvat časem
a řešit, kam se zbytečným plastovým odpadem.
* **
Velkoobchod
makro ČR dlouhodobě poskytuje své služby v prodeji potravinářského i
nepotravinářského sortimentu. Za 25 let existence na českém trhu se makro ČR
stalo silným a důležitým partnerem restaurací, hotelů a stravovacích zařízení
(HoReCa) i nezávislých obchodníků (Traders). Makro ČR má po celé České
republice přes 650 000 zákazníků, kteří těží z unikátního multikanálového mixu
velkoobchodu. Zákazníci si mohou vybrat, zda budou zboží nakupovat v jednom z
velkoformátových obchodů nebo si je nechají doručit – vše za pomoci
digitálních řešení. Mimo to je makro ČR důležitým hráčem na poli
udržitelnosti. Díky Iniciativě ČESKÉ POLE se makro ČR snaží do české
gastronomie vrátit a rozvíjet tradiční produkty českého zemědělství a společně
usilovat o jejich místo v české kultuře i gastronomii.
Makro ČR je součástí globální sítě METRO
AG se zastoupením ve více než 30 zemích. Společnost METRO má po celém světě
přes 17 milionů zákazníků, kteří mohou využít velkoformátových obchodů. Více
informací naleznete na: https://www.makro.cz/
Pro více informací kontaktujte:
Pavla Pokorná
FleishmanHillard
tel.: +420 777 228 276
e-mail: pokorna@fleishman.com
Martin
Čivrný
Vedoucí
komunikace makro ČR
tel.:
+420 603 850 523
e-mail: martin.civrny@makro.cz
www.makro.cz
www.facebook.com/makro.cz
www.twitter.com/makrocr