Nejlepší školní obědy vaří v Otrokovicích

25. srpna 2015

Dýňovo-mrkvový krém s čočkou, králičí burger, houbová pohanka s rýží a ovoce v jogurtu. Takové menu si připravila vítězná jídelna ze Základní školy Mánesova z Otrokovic pro finále soutěže o Nejlepší školní oběd. Již šestý ročník soutěže, kterou pořádá Společnost pro výživu, se dnes uskutečnil v makro Akademii v Praze. Záštitu nad akcí převzal Magistrát hlavního města Prahy a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Generálním partnerem je i letos společnost makro. Stříbro si odnesla jídelna ZŠ a MŠ Velký Beranov, na třetím místě se umístili kuchaři jídelny Střední průmyslové školy dopravní z Plzně.

„Letošní zadání soutěže vyžadovalo králičí maso jako hlavní chod a mléčný dezert. Recepty byly opravdu originální a řada z nich by uspěla i v restauracích,“ říká Petr Stádník, člen poroty a šéfkuchař makro, který má zkušenosti z několika michelinských restaurací. „Připravit celý oběd za 34 korun, který navíc splní přísná výživová i chuťová kritéria, není jednoduchý úkol. Kéž by všechny školy dosahovaly stejných kvalit jako finalisté,“ dodává.

O postup do finále letos bojovalo rekordních 89 jídelen z celé České republiky. Mezi použitými surovinami nechyběla ani polenta, pohanka, červená řepa či celer. „Menu finální desítky bylo opravdu pestré. Zeleninové polévky doplnilo tradičně i moderně připravené libové králičí maso, v několika jídelnách i se zeleninovým salátem. I mezi mléčnými dezerty jsme našli jak klasické sladkosti jako tvarohové krémy, tak například pohanku s pudinkovým krémem či ořechovo-mrkvové řezy s ricottou,“ komentuje ředitelka soutěže Alena Strosserová, která stojí v čele tohoto netradičního klání již několik let.

Kromě vítězného menu u poroty zabodovala také jarní zeleninová polévka, pečený králík v marinádě s paprikou, šťouchané brambory a tvarohový dezert s pudinkem a ovocem z jídelny ZŠ a MŠ Velký Beranov, jež se umístila na druhém místě.

Třetí místo získala jídelna ze Střední průmyslové školy dopravní z Plzně s polévkou z listového špenátu se smetanou a chlebovými krutony, králičím stehnem v zázvorovém jogurtu a rýžovými nudlemi a pohankovým dezertem se smetanovoskořicovým přelivem.

Všechna přihlášená menu musela splňovat normou stanovený limit 34 korun za polévku, hlavní jídlo a dezert. Důležitým kritériem jsou také přísné nutriční nároky. Aby se menu mohlo přihlásit do soutěže, musí se nacházet na pravidelném jídelním lístku školní jídelny a patřit mezi oblíbené pokrmy malých strávníků. V prvním korespondenčním kole hodnotila zaslané obědy odborná porota. Posuzovala vhodnost použitých surovin a jejich vyváženost, nutriční hodnoty, technologický postup přípravy a samozřejmě i chuť a barevnou lákavost pokrmů.

Tříchodové soutěžní menu dnes finalisté vařili v makro Akademii v pražských Stodůlkách. V porotě zasedl Petr Stádník, šéfkuchař makro, Miroslav Kubec, prezident Asociace kuchařů a cukrářů České republiky, zástupci Společnosti pro výživu, Ministerstva zdravotnictví nebo Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. K odborné porotě se přidali i dva žáci základní školy, pro které jsou školní obědy určeny v první řadě.

Rostoucí trend v zájmu o čerstvé a kvalitní suroviny potvrzuje i velkoobchod makro, kde nakupuje až polovina českých školních jídelen. „Mezi našimi zákazníky z řad školních kantýn jsou stále oblíbenější čerstvé ryby, maso i zelenina. Losos patří již několik let mezi nejpopulárnější ryby i ve školním stravování,“ uvádí Petr Stádník. Ze sortimentu masa pak dávají jídelny přednost libovějšímu vepřovému a kuřecímu masu. Nejčastěji kupované přílohy jsou pak těstoviny a brambory. „Kvalita každé kuchyně se odvíjí od toho, jaké ingredience používá. Bohužel je stále oblíbená i mražená a konzervovaná zelenina, která kuchařům usnadňuje přípravu. Na příkladu soutěžních obědů je ale vidět, že čerstvé suroviny jsou vždy lepší,“ uzavírá. Zájemci z řad školních jídelen měli také v rámci programu možnost prohlédnout si oddělení čerstvého zboží v makro a získat cenné rady od odborníků na maso, zeleninu i ovoce.

Nejlepší školní jídelny a jejich menu:

1. místo: Základní škola Mánesova Otrokovice:
Polévka
Dýňovo-mrkvový krém s čočkou
Hlavní jídlo
Králičí burger, houbová pohanka s rýží
Salát
Salát z červené řepy
Dezert
Ovoce v jogurtu

2. místo: ZŠ a MŠ Velký Beranov (Velký Beranov u Jihlavy)

Polévka
Jarní zeleninová polévka
Hlavní jídlo
Pečený králík v marinádě s paprikou, šťouchané brambory
Dezert
Tvarohový dezert s pudinkem a ovocem (ovoce čerstvé dle sezóny)

3. místo: Střední průmyslová škola dopravní (Plzeň)

Polévka
Z listového špenátu se smetanou a chlebovými krutony
Hlavní pokrm
Králičí stehno v zázvorovém jogurtu zdobené pomerančem, rýžové nudle
Dezert
Pohankový dezert s pudinkem a smetanovoskořicovým přelivem


Nejlepší polévka: Základní škola a Mateřská škola Velké Svatoňovice

Polévka z pečeného celeru, řapíkatého celeru a cizrny

Nejlepší hlavní jídlo: Základní škola Mánesova Otrokovice
Králičí burger, houbová pohanka s rýží

Nejlepší dezert: Střední průmyslová škola dopravní (Plzeň)
Pohankový dezert s pudinkem a smetanovoskořicovým přelivem

Ve finálovém klání se utkaly následující školní jídelny (v abecedním pořadí):

  1. Albrechtova střední škola, příspěvková organizace, Frýdecká 32, Český Těšín
  2. Centrální školní jídelna Třebíč, Sirotčí 1341, Třebíč
  3. Gymnázium Uherské Hradiště, Velehradská třída 218, Uherské Hradiště
  4. Mateřská škola Jaroměř, Zavadilka 647, Jaroměř
  5. Střední průmyslová škola dopravní, Karlovarská 99, Plzeň
  6. Základní škola a mateřská škola Velké Svatoňovice, Velké Svatoňovice 326
  7. Základní škola a mateřská škola Velký Beranov, příspěvková organizace, Velký Beranov 331
  8. Základní škola a mateřská škola, Volgogradská 6b, Ostrava–Zábřeh
  9. Základní škola Mánesova, Mánesova 908, Otrokovice
  10. Základní škola Svitavy, Felberova 669/2, Svitavy

METRO/MAKRO Cash & Carry provozuje více než 750 samoobslužných velkoobchodů ve 26 zemích. Společnost celosvětově zaměstnává přibližně 117 000 lidí a za fiskální rok 2013/2014 dosáhla prodejů v celkové výši 31 miliard EUR. METRO Cash & Carry tvoří prodejní divizi skupiny METRO GROUP, která je jednou z největších mezinárodních retailových společností. Za fiskální rok 2013/2014 dosáhl její obrat 63 miliard EUR. Společnost působí v 31 zemích, má 250 000 zaměstnanců a provozuje zhruba 2 200 obchodů. Výkon skupiny METRO GROUP je založen na síle obchodních značek, které působí nezávisle ve vlastních tržních segmentech: METRO/MAKRO Cash & Carry jako světový lídr v oblasti samoobslužných velkoobchodů, Real mezi hypermarkety, Media Markt a Saturn jako evropský lídr v oblasti prodeje spotřební elektroniky, a Galeria Kaufhof v segmentu obchodních domů.

 

Pro více informací kontaktujte:

Tereza Knířová
Inspiro Solutions
tel.: +420 724 352 211
e-mail: tereza.knirova@inspiro-solutions.cz

Romana Nýdrle
ředitelka korporátní komunikace MAKRO Cash & Carry ČR
tel: +420 777 923 401
e-mail: romana.nydrle@makro.cz


www.makro.cz, www.facebook.com/makro.cz, www.twitter.com/makrocr

Tisková zpráva ke stažení